Які можливі фальсифікації у день виборів?
Сайт ПіК, з метою попередити виборців про можливі фальсифікації, які можуть зробити нечесні виборчі штаби пропонує перелік найбільш поширених способів фальсифікації у день голосування.
Оскільки, ці вибори були одними з найбрудніших кампаній на Чернігівщині, тож можна припустити що у день голосування можна чекати на фальсифікацію.
Отже, перелік можливих фальсифікацій:
1. Технологіїя «синій светр» або хусточка. Складається список осіб, які 100-відсотоково не будуть брати участь у голосуванні. У день виборів у дільничних комісіях сидять члени ДВК, які мають специфічні візуальні ознаки – хусточку, светр певного кольору, брошку чи щось подібне, за яким їх можна розпізнати. Відповідно до цього створюється група виборців, яких також можна розпізнати за цими ознаками. Таким виборцям на їх паспорт видаються бюлетені тих, хто абсолютно точно не голосуватиме.
2. «Карусель» підготовлена людина виносять з ділянки чистий бюлетень, інші люди його (зазвичай керівники групи) "грамотно " заповнюють, передають наступному підготовленому виборцю, той кидає його в урну, виносить чистий — і так по колу. Часто для цього завозять своїх людей на дільницю автобусами, які катаються по округу від дільниці до дільниці.
3. «Мертві душі». У списки виборців якимось чином вносяться дані про померлих, або взагалі придуманих людей за них теж можуть голосувати, або члени виборчої комісії, або спеціально підготовленні люди.
4. «Вкидання бюлетнів» відбувається часто через те, що на дільниці в будь-якому випадку є надлишок бюлетнів (стовідсоткове відвідування виборів рідкість при виборчій демократії), ці бюлетні можна непомітно заповнити і вкинути за «потрібного» кандидата. крім того цей метод дозволяє підняти явку голосуючих на дільниці. Із зрозумілих причин робиться перед закриттям дільниці на підрахунок голосів.
5. Маніпуляції з попереднім голосуванням — (раніше були відкріпні талони) голосування в кількох дільницях офіційно.
6. Голосування на дому дає великий простір для маніпуляцій з бюлетнями — допомога в заповненні за свого кандидата, псування бюлетня за чужого. Також можливе вкидання бюлетнів за людей які фактично не голосували.
7. «Купівля голосів» — видача грошової, або якоїсь іншої винагороди за голосування за певного кандидата. підтвердженням звичайно служить фото бюлетня після виходу з дільниці, або якщо є на дільниці камери спостереження, то показ свого заповненого бюлетня на камеру в онлайні.
8. Недійсні бюлетні — можуть бути без підпису члена комісії, додаткові позначки проти всіх або за кількох кандидатів (можуть бути зроблені непомітно членом комісії), ручки із «зникаючими» чорнилами або олівці у кабінках для голосування і т. д.
9. Позбавлення суб’єктів виборчого процесу – партій та кандидатів у мажоритарних округах – можливості контролю над процесом підрахунку голосів.
Згідно з п. 5 ст. 34 закону виборча комісія (2/3 присутніх членів ДВК, які з огляду на специфіку їх формування, напевно, контролюватимуться владою) на цілком законних підставах може ухвалити рішення про позбавлення права бути присутніми на засіданні офіційних спостерігачів, кандидатів у депутати, довірених осіб кандидатів, представників ЗМІ тощо на тій підставі, що «вони протиправно перешкоджають його (засідання. – Авт.) проведенню». Спровокувати таке рішення вона може досить просто. Скажімо, натягнути мотузку на відстані3 мвід стола, на якому рахуються бюлетені, й сказати, що за цю лінію ніхто не має заходити, оскільки перешкоджатиме роботі комісії.
Якщо спостерігачі, кандидати в депутати, журналісти починають протестувати, ігнорувати такі заходи ДВК, вона приймає рішення про позбавлення їх присутності. А далі дістає можливість чинити з виборчими бюлетенями все, що заманеться. Приміром, у бюлетенях, де стоятимуть позначки за якогось кандидата чи партію, проставити ще одну – таким чином вони будуть визнані недійсними.
10. Є ще один небезпечний для фальсифікації виборчих документів момент – час їх транспортування, яке, відповідно до закону, здійснюють голова ДВК, його заступник і двоє членів. Якщо зважити, що в авто ще буде водій, то ці члени комісії залишаються без зайвих «очей» (наприклад, в особі офіційних спостерігачів) і можуть ризикнути розірвати пакети з бюлетенями, зробити частину з них недійсними, а прибувши на засідання ОВК, вимагати повторного підрахунку голосів на дільниці.
11. Привезти собі виборців. У мажоритарних округах активно застосовується технологія збільшення електоральної бази підтримки певного кандидата за рахунок мігрантів.
Приміром, якщо кандидат у народні депутати є власником чи топ-менеджером великого підприємства (керівником навчального закладу) на території округу, за яким балотується, то він зацікавлений, щоб якнайбільше його працівників (студентів) були виборцями його округу.
Також, фальсифікації можливі і на етапі підрахунку голосів:
1. Підписування пустих протоколів головою та членами комісії куди пізніше вносяться «потрібні» данні голосування.
2. Псування бюлетнів «чужого» кандидата, з метою визнання їх недійсними. (достатньо надірвати пачку і помалювати ручкою по краях бюлетнів)
3. Перемішування пачок бюлетнів на користь потрібного кандидата, коли при недостачі голосів просто до них додаються бюлетні іншого кандидата.
4. Підміна урни для голосування на зарання підготовлену урну з «правильно» проголосованими бюлетенями.
Нагадаємо, що нещодавно Президент Петро Порошенко підписав закон "Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення виборчих прав громадян".
"Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання виборцем для себе чи третьої особи неправомірної вигоди за вчинення чи не вчинення будь-яких дій, пов’язаних з реалізацією свого виборчого права, караються штрафом від 100 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до 2-х років, або обмеженням волі на той самий строк. Пропозиція, обіцянка або надання виборцю неправомірної вигоди за будь-які дії, пов’язані з реалізацією ним виборчого права, караються обмеженням волі на строк до 3-х років або позбавленням волі на той самий строк з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від 1 до 3 років", - зазначено у законі.
Автор: Чернігівщина: події і коментарі, за матеріалами Вікіпедії та сайту Тиждень.ua
(Оновити зображення коду)