Скільки коштів економить Чернігівщина у публічних закупівлях через систему “Prozorro”

На Чернігівщині впровадження системи «Прозоро» не досягає в повній мірі одного з головних ефектів її використання, а саме економія державних грошей. Такий висновок можна зробити проаналізувавши закупівлі, які проводяться замовниками в Чернігівській області.
Світовий досвід показує, що найбільш оптимальним з огляду на інтереси всіх задіяних сторін способом організації публічних закупівель є їх проведення на конкурсних засадах. Це сприяє здоровій конкуренції та формує не тільки ефективний ринок закупівель, але і в цілому економіку країни. З метою досягнення цих цілей і було створено систему електронних публічних закупівель «Прозоро». Завдяки впровадженню цієї системи процес державних закупівель повинен був стати більш прозорим та доступним для громадськості, а також дозволити замовнику купити якісний товар за оптимальною ціною. При цьому завдяки змагальності учасників в процесі проведення відкритих торгів зекономити бюджетні кошти.
Законом України «Про публічні закупівлі» встановлено спеціальні вартісні межі для проведення відкритих торгів замовниками. Отже, відповідно до закону «Про публічні закупівлі» вартісний поріг при закупівлі товарів і послуг складає 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйонів гривень.
В той же час, органи державного управління та місцевого самоврядування можуть із власної ініціативи запроваджувати електронні аукціони для закупівель товарів, робіт та послуг із нижчою вартістю. З огляду на те, що великий відсоток закупівель, які проводяться в Чернігівському регіоні, є саме допороговими така практика надасть змогу економити кошти бюджету та зменшити корупційну складову таких закупівель.
Аналіз стану допорогових закупівель в Чернігівській області
Протягом березня 2018 року Чернігівською обласною громадською організацією “Центр політичних студій та аналітики було проведено аналіз стану допорогових закупівель , що здійснюють органи державної влади та місцевого самоврядування в Чернігівській області. Для того, щоб отримати інформацію про стан регулювання допорогових закупівель, було надіслано відповідні запити у міські ради Прилук, Ніжина, Новгород Сіверського, а також до міськради міста Чернігова та Чернігівської обласної державної адміністрації.
Відповідно до отриманих відповідей на запити від Прилуцької та Новгород-Сіверської міської ради окремих розпоряджень про здійснення допорогових закупівель не приймалось. Таки чином підприємства, й організації, підпорядковані цим органам місцевого самоврядування, проводять конкурентні закупівлі лише у тих випадках, коли сума закупівель товарів і послуг перевищує 200 тисяч гривень, а робіт – 1 500 000 гривень.
Аналогічна ситуація і в Ніжинській міській раді - окремо порядок здійснення допорогових закупівель не затверджувався.
В Чернігівській міській раді 17.12.2015 року було прийнято Розпорядженням міського голови № № 293-р «Про забезпечення прозорості і відкритості процедури закупівель товарів, робіт, послуг». Відповідно до якого з 15 січня 2016 р. необхідно забезпечити проведення закупівель товарів і послуг, вартість яких перевищує 2 500 (дві тисячі п'ятсот) грн., а для робіт – 6 000 (шість тисяч) грн. але не більше сум, визначених законами України "Про здійснення державних закупівель" та "Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності", в електронній формі з використанням електронних майданчиків відповідно до регламенту Пілотного проекту.
Вже 23 грудня 2016 року Розпорядженням міського голови № 406-р від 17.12.2015 до даного Порядку було внесено зміни. А саме в розпорядженні зазначено, що розпорядникам бюджетних коштів міської ради необхідно забезпечити проведення через авторизовані електронні майданчики допорогових закупівель, які відповідають наступним критеріям:
– закупівлі товарів і послуг, вартість яких складає від 50 тисяч гривень до 200 тисяч гривень (а для замовників, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання – від 50 тисяч гривень до 1 мільйона гривень);
– для робіт – від 200 тисяч гривень до 1,5 мільйона гривень (а для замовників, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання – від 200 тисяч гривень до 5 мільйонів гривень)."
Підприємства та організації підпорядковані Чернігівській ОДА здійснюють закупівлі відповідно до Розпорядження голови Чернігівської обласної державної адміністрації від 26.07.2016 року «Про здійснення публічних закупівель», яким визначається порядок здійснення
придбання товарів, робіт і послуг із використанням системи електронних закупівель РгоZогго.
Вимоги цього Порядку рекомендуються для застосування під час придбання товарів, робіт і послуг у системі електронних закупівель РгоZогго, вартість яких є меншою 200 тис. грн – для товарів і послуг та 1,5 млн грн – для робіт
Під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою 200 тис. грн, замовники відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель РгоZогго.
Таким чином, лише два з пяти проаналізованих органів мають окремі розпорядження по регулюванню проведення допорогових закуівель.
Якщо подивитися на діаграму типів процедур які застосовуються при здійсненні закупівель відповідними органами за період існування систем публічних закупівель «Прозоро» ( 2016-2018 роки), то бачимо, що частка саме допорогових закупівель є найбільшою.
Так, у Чернігівській міській раді – 50,1 % закупівель, що проводяться цим органом є допороговими.
Чернігівська Обласна державна адміністрація- 71,9% процедур,які проводить даний орган є допороговими.
В Новгород-Сіверській міській 96% закупівель відбуваються через процедуру звітування, при цьому лише 4% закупівель здійснюються шляхом відкритих торгів.
Допорогові закупівлі виконкому Прилуцької міської ради становлять 37,7% від загальної кількості закупівель, ще 40,2%- це закупівлі з використанням процедури звітування про укладені договори.
У виконавчому комітеті Ніжинської міської ради 25,7% це допорогові закупівлі, 56,5% закупівель проводяться шляхом процедури звітування про укладений договір.
Ефективність використання системи «Прозоро» в Чернігівській області в розрізі економії бюджетних коштів
Щоб проаналізувати ефективність використання системи «Прозоро» в розрізі економії бюджетних коштів, прослідкуємо динаміку витрат коштів вищезазначеними органами влади та місцевого самоврядування.
Чернігівська ОДА
Протягом 2017 року використовуючи систему Прозоро для публічних закупівель зекономила 6% бюджетних коштів, що є досить не поганим показником порівняно з іншими. Такий відсоток досягається завдяки використанню процедури торгів навіть при закупівлях на суми нижче порогів визначених, що створює конкуренцію між учасниками та стимулює їх понижувати ціну товару, робіт та послуг, що закупається.
Чернігівська міська рада
Не дивлячись на наявність Розпорядження міського голови про порядок регулювання допорогових закупівель та зменшення вартісного порогу для використання системи «Прозоро», економія бюджету у 2017 році становила всього 4 %. При очікуваній вартості закупівель на суму 1 593 351 215 грн. вдалося зекономити 59 078 086 грн.
Економія коштів Новгород-Сіверської міської ради з використанням системи Прозоро взагалі дорівнює 0%. Що не є дивним, адже лише 4% закупівель проходять через процедуру відритих торгів. Всі інші закупівля здійснюються лише через процедуру звітування про укладений договір.
Виконавчий комітет Прилуцької міської ради отримав економію у 2%. При очікуваній вартості закупівель на 11 744 705 грн., економія склала 256 190 грн.
Показником економії виконавчого комітету Ніжинської міської ради взагалі становить 0%
Таким чином, ми бачимо, що через те, що великий відсоток закупівель, які проводять органи місцевого самоврядування в Чернігівській області, є саме допороговими, при цьому економія бюджетних коштів досить незначна і забезпечується в більшості завдяки проведенню відкритих торгів при закупівлях на суми більше порогів визначених законодавством. Саме через це замовникам не вдається відчути переваги системи «Прозоро» в розрізі економії коштів бюджету. Особливо низький відсоток економії у невеликих містах, де в більшості закупівлі здійснюються на невеликі суми.
Отже, процедура допорогових закупівель потребує врегулювання як на всеукраїнському, так і на місцевому рівні. Прийняття нормативних актів про зниження суми вартісного порогу для використання у системі «Прозоро» надасть змогу містам з невеликим бюджетом значно економити його. Адже при цьому кожен учасник торгів буде зацікавлений у зменшенні ціни для отримання перемоги.
Крім того пониження вартісної межі використання процедури відкритих торгів на місцевому рівні допоможе зменшити можливості для неефективного витрачання коштів та надасть змогу зробити процес закупівель ще більш прозорим та ефективним, оскільки відбір потенційних учасників стане відкритим та конкурентним, адже непрозорі угоди з підприємцями залишають відкритими питання, якими саме критеріями керувались замовники у виборі свого контрагента, чи мала місце корупційна складова та чи була вартість замовлення найбільш економічно вигідною.
Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) - найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією. Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).
Автор: Прес-служба Чернігівської обласної громадської організації "Центр політичних студій та аналітики"
(Оновити зображення коду)