Чи економлять місцеві ради наші гроші? | Події і коментарі
Середа, 23 жовтня 2019, 00:16
Вхід Реєстрація
;

E-mail:

Пароль:

Увійти
Зареєеструватися
Реєстрація користувача
Зареєструватися

Вкажіть ваш E-mail:

На вказаний E-mail буде відправлено посилання за яким ви зможете втсановити новий пароль.
Нагадати пароль
Зареєеструватися

Чи економлять місцеві ради наші гроші?

10:50 20.06.2019    Версія для друку  Коментарі Оцінок:
0

19 розпорядників бюджетних коштів підконтрольних Чернігівській міській раді не виконують розпорядження міського голови про зниження порогів і застосування аукціонів на допорогових закупівлях. Такі результати дослідження Центру політичних студій та аналітики (ЦПСА) щодо  ефективності використання коштів розпорядниками Чернігова, Прилук, Ніжина та Новгород-Сіверського через застосування допорогових закупівель. 

Однією з додаткових можливостей економії бюджетних коштів громад є використання допорогових закупівель  замовниками - місцевими радами та підконтрольними ім установами і комунальними підприємствами. Однією з цілей впровадження системи “Прозоро” є відкрита закупівля товару за найвигіднішою ціною за рахунок створення конкуренції серед учасників ринку. 

Закон “Про публічні закупівлі” зобов'язує замовників проводити конкуретний відбір постачальників та надавачів послуг через систему Прозоро у випадку, коли вартість закупівель перевищує 200 тисяч гривень (для товарів і послуг) та 1,5 млн. гривень ( для робіт). В той же час розпорядники бюджетних коштів за власною ініціативою можуть використовувати аукціони для відбору постачальників та зниження ціни на суми закупівель менші, ніж визначено в Законі.

Наскільки охоче замовники використовують своє право для досягнення цілей економії коштів- питання риторичне. Адже за даними системи bi.prozorro у 2018 році кількість закупівель по Україні проведених без аукціонів через укладення прямого договору з постачальником складала 72,4%. 

Спроби врегулювати питання обов'язкового використання допорогових закупівель на законодавчому рівні поки що залишилися неуспішним, тим не менш багато органів місцевого самоврядування та місцевих адміністрацій вже прийняли локальні рішення про обов'язковість застосування аукціонів на допорогових закупівлях для досягнення більшої ефективності та економії своїх закупівель.

Який стан регулювання допорогових закупівель в Чернігівській області?

У 2018 році ЦПСА звертався до міських рад Чернігова, Прилук, Ніжина та Новгород-Сіверського із запитанням чи мають відповідні ради окремі рішення та порядок про використання допорогових закупівель. За результатами отриманих відповідей виявилось, що лише Чернігівська міська рада має Розпорядження міського голови №  № 293-р «Про забезпечення прозорості і відкритості процедури закупівель товарів, робіт, послуг» та Розпорядження №406-р Про внесення змін до розпорядження міського голови від 17.12.2015 № 293-р” . В самому розпорядженні визначено необхідність розробки і прийняття Положення, яке б регламентувало проведення допорогових закупівель, але воно так і не було розроблено.

Всі інші міські ради,Чернігівської області такі не мають окремих рішень, які б зобовязували підконтрольні їм управління та комунальні підприємства проводити  допорогові закупівлі.

Для оцінки ефективності використання бюджетних коштів замовниками Чернігівської області через проведення допорогових закупівель у системі “Прозоро” було проаналізовано

скільки допорогових закупівель проводилося через конкурентні процедури (аукціони) у 2018 році та скільки вдалося зекономити при цьому.

До вибірки було включено 4 головні організатори - розпорядники бюджетних коштів (Чернігівська міська рада, Ніжинська міська рада, Прилуцька міська рада, Новгород-Сіверська міська рада) , а також управління та комунальні підприємства підконтрольні цим радам.

Закупівлі Чернігівської міської ради за 2018 рік

Загальна очікувана вартість  закупівель Чернігівської міської ради та підконтрольних їй установ та комунальних підприємств за 2018 рік становила 1,93 млрд. грн. При цьому загальна очікувана вартість закупівель нижче меж визначених у статті 2 ЗУ “Про публічні закупівлі” складала 378,34 млн. грн (19,5% від цієї суми).  Не дивлячись на наявність розпорядження допорогові закупівлі використовувалися розпорядниками лише  у 20,7% , їх очікувана вартість становила 86,04 млн.грн. Всі інші на суму 291,30 млн.грн були проведення шляхом укладення прямого договору з постачальниками, надавачами послуг та виконавцями робіт. Оскільки у розпорядженні № 406-р визначено поріг для застосування допорогових закупівель від 50 тисяч - для товарів і послуг та від 200 тисяч грн для закупівель робіт, слід зазначити, що не всі розпорядники дотримуються його виконання. 827 процедур в межах цих сум все одно було проведено без застосування процедури допорогових закупівель в обхід наявного розпорядження. При цьому 19 розпорядників підконтрольних Чернігівській міській раді взагалі не застосовували допорогові аукціони у 2018 році. Серед них Управління капітального будівництва, КП “Паркування та ринок”, КП “Деснянське” та КП “Новозаводське”.

Чернігівська рада.jpg

Закупівлі Прилуцької міської ради та її розпорядників

Прилуцька міська та підконтрольні їй розпорядники бюджетних коштів у 2018 році провели закупівель на загальна очікувану вартість 180,47 млн.грн. При цьому вартість закупівель нижче меж встановлених в законі становила 34,85 млн. грн. , що склало 19,3% від всіх закупівель.При цьому у місцеві розпорядники бюджетних коштів у Прилуках доволі активно практикували аукціони на допорогових закупівлях -  у закупівлях нижче порогів конкурентні торги провели у 37,8%  на загальну очікувану вартість  10,64 млн.грн, в той час як закупівлі на суму 24, 12 млн.грн були проведені через укладення прямих договір (62,2%).

Прилуцька рада.jpg

Закупівлі Ніжинської міської

У 2018 році розпорядники Ніжинської міської ради закупились на загальну очікувану вартість  - 88,75 млн.грн. При цьому кількісно 88,1 % склали закупівлі нижче порогів, іх сума становила 16,33 млн.грн. Ніжинські розпорядники бюджетних коштів використовували аукціони  лише у 11, 2 % закупівель нижче меж встановлених законодавством (на суму 3,39 млн.грн), в більшості випадків укладались прямі договори з постачальниками та надавачами послуг чи виконавцями робіт, їх вартість становила- 12,94 млн.грн. (88,8%).

Ніжинська рада.jpg

Закупівлі Новгород-Сіверської міської ради

Загальна очікувана вартість всіх закупівель вказаної ради та її розпорядників у 2018 році склала- 21,42 млн.грн. При цьому 44,4% закупівель на суму  9,50 млн.грн. становили закупівлі нижче законодавчих порогів. Варто зазначити, що розпорядники підконтрольні Новгород-Сіверській міській раді взагалі майже не користуються правом проведення аукціонів на допорогових закупівлях. Відсоток таких допорогових закупівель становив лише 1,1% , що вартісно становило лише  358 тис.грн. На 9,14 млн. грн. замовниками укладалися прямі договори.

НС рада.jpg

Для  оцінки ефективності застосування допорогових закупівель замовниками Чернігівської області ми вивели середній відсоток отриманої економії по всім завершеним закупівлям. В результаті отриманих даних видно, що в середньому на допорогових закупівлях завдяки конкуренції та зниженню ціни розпорядникам вдалося зекономити від 10 до 17% бюджетних коштів. Не маємо сумнівів, що якби замовники застосовували аукціони на допорогових закупівлях частіше, то економія коштів у вартісному вимірі могла би бути ще більшою.

Відсоток економії.jpg

Отже, основною перевагою застосування допорогових закупівель є саме економія бюджетних коштів через створення конкуренції серед учасників закупівлі. При цьому питання нормативного регулювання проведення допорогових закупівель залишається актуальним для Чернігівської області, адже велика кількість закупівель замовників області є нижче меж встановлених законодавством. Крім того, приклад Чернігівської міської ради показує, що одного лише прийняття розпорядження про використання допорогових закупівель не достатньо, важливим є також впровадження як практики їх застосування, так і контроль за належним виконанням рішення.

Крім того проведення аукціонів на допорогових закупівлях місцевими розпорядниками коштів допомагає  зменшити  можливості для неефективного витрачання коштів та надає змогу зробити процес закупівель ще більш прозорим та ефективним, оскільки відбір потенційних учасників стає відкритим та конкурентним, адже непрозорі угоди з підприємцями залишають відкритими питання, якими саме критеріями керувались замовники у виборі свого контрагента, чи мала місце корупційна складова та чи була вартість замовлення найбільш економічно вигідною. 

Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) - найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією.

Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).


Автор: Чернігівська обласна ГО ЦПСА
Коментарів ще немає
Додати коментар
Максимальний розмір коментаря 250 символів

Читайте також

Чоловік, який вбив свого товариша на Новий рік, засуджений до 7 років ув’язнення

Вироком Новозаводского районного суду м. Чернігова від 1 жовтня чоловіка засуджено за умисне вбивство (ч. 1 ст. 115 КК України) та призначено покарання у виді 7 років позбавлення волі. Під час...

Семінський так і не звільнив Скоробагатько з помічників

Екс-регіоналка Людмила Скоробагатько і досі є помічницею народного депутата від Чернігова, представника партії «Слуга народу» Олега Семінського. Ще місяць тому Семінський заявляв, що...  (Коментарів: 1)

Sinoptik: Погода в Чернігові та Чернігівській області на середу, 23 жовтня

У середу в Чернігівській області буде мінлива хмарність. У Чернігові, Семенівці, Сосниці, Ніжині, Прилуках, Острі, Борзні, Бобровиці, Городні, Щорсі очікується суха погода за даними Sinoptik.ua....

Суд по Микитасю: прокурор заявив, що нардеп роздумував про вбивство свідка

Прокурор Спеціалізованої антикорупційної прокуратури заявив, що колишній народний депутат Максим Микитась роздумував про вбивство свідка та підозрюваного у справі проти нього на 82 мільйона...

Росіянин попросив політичного притулку на чернігівському кордоні

26-річний громадянин Росії попросив політичного притулку в Україні. Як розповіли прикордонники, під час проходження прикордонного контролю в пункті пропуску Сеньківка...