Блог користувача Романова Тетяна. Громадський транспорт очима поляків: все геніальне – просто! | Події і коментарі
Четвер, 19 жовтня 2017, 04:41
Вхід Реєстрація
;

E-mail:

Пароль:

Увійти
Зареєеструватися
Реєстрація користувача
Зареєструватися

Вкажіть ваш E-mail:

На вказаний E-mail буде відправлено посилання за яким ви зможете втсановити новий пароль.
Нагадати пароль
Зареєеструватися
Романова Тетяна
Романова Тетяна
Статей у блозі: 33

Громадський транспорт очима поляків: все геніальне – просто!

23:19 09.10.2017    Коментарі   Переглядів: 241    Оцінок:
0

Україна і Польща в плані розвитку громадського транспорту – це дві різні реальності життя. Польща – є яскравим прикладом стрімкого розвитку посткомуністичної країни, яка впевнено вирвалась вперед. Цьому сприяло багато факторів, але одним із найважливіших – це величезне бажання самих поляків розвиватись та жити краще. З позитивного для нас: на прикладі поляків у нас є можливість обрати успішні практики та швидше робити ефективні зміни в своїх містах.


6 днів вересня я жила, знайомилась, спілкувалась та «поглинала інформацію як губка» у Варшаві в рамках Програми «Территория развития» від Центру Ахалар. За цей майже тиждень ми провели більше 10 зустрічей з представниками місцевого самоврядування, дієвих та авторитетних громадських організацій, з керівниками відкритих просторів, обійшли пішки та об’їздили громадським транспортом сотні кілометрів, і навіть встигли частково заговорити польською мовою.

Чим мені сподобався підхід поляків – з дуже простих речей створюють зручність, доступність та комфорт для містян. І користуючись результатами їх роботи, розумієш, що все це зроблено дійсно для людей. І тут питання навіть не в економіці та рівні життя, а в свідомості кожного мешканця населеного пункту. В своєму блозі хочу поділитись тими спостереженнями в сфері громадського транспорту, вело інфраструктури, безбар’єрності, котрі фіксувала для себе протягом свого візиту до Варшави.

Далі про це дещо детальніше.

Громадський транспорт Варшави дружній до людини

У Варшаві є популярна тенденція серед мешканців – відмовлятись від пересування по місту легковим автомобілем та віддавати перевагу громадському транспорту. Бо це, по-перше, швидко – майже без заторів. По-друге, комфортно – складно зустріти переповнені автобуси. Для себе відмітила кілька пунктів, котрі будуть корисними для створення комфортних умов перевезення пасажирів в українських містах на прикладі столиці Польщі.

У Варшаві весь громадський транспорт обслуговується єдиним підприємством – Управління міського транспорту у Варшаві (ZTM (Zarząd Transportu Miejskiego)). Тобто він є повністю муніципальним та розвивається за рахунок податків містян. 

Зручність та чіткість: про розклад руху

У Варшаві логістика транспортної системи побудована так, що навіть турист-першопроходець зможе вже з другої спроби вільно користуватись громадським транспортом. У Варшаві є три види громадського транспорту: метро, автобуси та трамваї.

Автобусні та трамвайні зупинки дещо відрізняються: трамвайні зупинки обладнані і електронним табло з часом прибуття конкретного трамваю, і стендом з розкладом руху транспорту.

На кожній автобусній зупинці громадського транспорту у Варшаві розміщений розклад руху окремо по кожному номеру автобусу. Причому розклад руху окремо вказано для робочих, вихідних та святкових днів. Тобто, користуючись такою навігацією, пасажир розуміє, коли саме має прийти той чи інший автобус і куди він направляється. А також на зупинках є схема руху із зазначенням переліку зупинок та напрямком руху транспорту по кожному маршруту. Якщо в розкладі відбуваються зміни, то їх розміщують окремим оголошенням на зупинках та в салоні міського транспорту. Додатково в салонах транспорту є озвучка з назвами зупинок, візуальна інформація про зупинки та відображення назв зупинок на екрані монітору.

Насьогодні метро в столиці Польщі – це дві лінії, котрі перетинаються в центрі міста.

Місцеві, зазвичай, користуються спеціальними мобільними додатками, котрі будують маршрут, показують рух громадського транспорту та час його прибуття на зупинку. Один із них - https://jakdojade.pl/warszawa/trasa/

 Переповненість транспорту? Ні, не чули.

Початок роботи автобусів та трамваю - о 5:00, завершення роботи - о 23:00. Деякі маршрути працюють в конкретні години зранку та ввечері, тобто тільки в години-пік. В середньому інтервал автобусів та трамваїв – 5-10 хвилин. В часи-пік – 2-3 хвилини. До того ж є нічні автобуси, вартість яких коштує в два рази більше, аніж звичайний проїзд. Час роботи нічних автобусів: 23:15 – 4:30. Нічні рейси працюють з інтервалом 30 хвилин.

Метро починає свою роботу з 5:00 і закінчує о 1:00. Додатково в п’ятницю та суботу робота метро продовжується до 3:00.

Саме тому в місті немає переповненого транспорту, принаймні за 6 днів постійного користування громадським транспортом, такого явища я не помітила. Також на зупинках та на станції метро майже не буває людей. Це все говорить тільки про гарно налагоджену транспорту систему.  

Окрім цього, громадський транспорт дуже швидкий, бо спеціально для автобусів і трамваїв виділена окрема лінія дороги, по якій забороняється їхати автомобілем.

Зовнішній вигляд громадського транспорту

Всі водії в спеціальній формі – сорочка блакитного кольору, краватка, куртка, брюки темного кольору. Очами українського туриста це виглядає досить ефектно.

Весь громадський транспорт має однаковий колір. Завжди чистий, зручний для всіх категорій людей та швидкий. 

 

Єдиний квиток

В зв’язку з тим, що весь громадський транспорт у столиці є муніципальним, тому й квиток у Варшаві єдиний, котрим можна користуватись по всьому місту всіма видами громадського транспорту (автобуси, метро, трамвай та пригородні потяги).

Все місто ділиться на дві зони: 1. Strefa та 2. Strefa. Зона №1 – це, власне, місто Варшава. Зона №2 – це ближчі населені пункти (гмини), котрі підписали угоду з транспортним підприємством про можливість місцевим жителям користуватись міським транспортом Варшави.

Взагалі у Варшаві є багато різних варіантів квитків на користування міським транспортом. З повним списком можна ознайомитись на офіційному сайті http://www.ztm.waw.pl/?c=110&l=1

Квитки поділяються на такі підвиди:

-                  20-хвилинний квиток -  це найдешевший квиток, по якому можна їхати до 20 хвилин в громадському транспорті без пересадок. Вартість такого квитка – 3,4 PLN;

-                  75-хвилинний дає можливість робити пересадку та користуватись до 75-ти хвилин громадським транспортом.

А також є 24-годинний (15 PLN) та 72-годинний квиток (36 PLN) на проїзд в громадському транспорті.

От якраз ми користувались двома останніми квитками, адже це вигідніше, якщо часто користуєшся громадським транспортом і не один день.

Поляки користуються місячними або ж трьохмісячними проїзними квитками. Такий квиток кодується з ім’ям, прізвищем та фото людини. Це набагато вигідніше, аніж разові або денні. Також ті, хто сплачує податки у Варшаві, можуть розраховувати на отримання «Карти Варшавяки», що передбачає знижки на купівлю проїзних квитків.

Де можна придбати квитки на проїзд?

Варіантів з точками продажу квитків на проїзд в громадському транспорті дуже різноманітний. На зупинках, в автобусах, трамваях, на станціях метро та на пероні міських потягів можна зустріти квиткові автомати. Окрім цього, є спеціальні кіоски та магазини з точкою продажу квитків.

Там кондукторів немає, тому вся відповідальність придбати квиток завчасно лягає на ваші плечі. Періодично наявність квитків на проїзд можуть перевірити суворі контролери, які нещадно стягнуть з вас штраф в 50 євро за відсутність права на проїзд. І повірте, вони дуже в цьому плані принципові.  

Доступність

Майже всі автобуси та трамваї мають низьку підлогу та місця для максимально зручного перевезення маленьких дітей з колясками та для людей з обмеженими можливостями. Також на зупинках написано, який тип автобусу, низькополий чи звичайний, працює на лінії та в який час.

Велосипедна Варшава

У Польщі дуже розвинута велосипедна інфраструктура та система громадського велопрокату.  Сміливо можна сказати, що Варшава є привітним містом до велосипедистів з велодоріжками, велосмугами, парковками, велопрокатом та лояльністю людей до велосипедистів.

Велодоріжки відділені від проїзної або пішохідної частини білою лінією та позначкою із зображенням велосипеду. Це є максимально дешево та ефективно. 

 Про віру та надію

Вірю та маю надію, що ми з часом хоча б на кілька кроків станемо ближче до поляків в плані розвитку громадського транспорту. Впевнена, що для цього потрібне лише бажання і зацікавленість у розвитку кожної сфери міста.

Але з іншого боку. Якщо вдалося Польщі, то чому нам не вдасться? В цьому плані Польща показує, що все можливо. 

Тож, успіхів нам!

Коментарів ще немає
Додати коментар
Максимальний розмір коментаря 250 символів

Нові статті

Cєргєй Карась
Cєргєй Карась
Діаспора і турбота Народних депутатів. Одна історія

"Діаспорі, яка живе в РФ, необхідно приділяти особливу увагу" Народний депутат України Іван Крулько, серпень 2016 року.Українська влада піклується про українців діаспори. Доказом цього служить...

Cєргєй Карась
Cєргєй Карась
Право на ім'я, або не все так очевидно

"Чи тварина я тремтяча або ім'я маю" (перефразуємо Достоєвського) Ім'я - воно здається невід'ємною частиною кожного з нас. А право на нього - таким же природним, як право на життя. Власне,...

Олена Юрчук
Олена Юрчук
ВИНЕН БАНКУ-БАНКРУТУ? - ПРАЦЮЄМО НА ПОПЕРЕДЖЕННЯ!

Я лихий і злий Бабай…Так і знай, так і знай!... Вибачте, чомусь саме ця дитяча «лякалка» прийшла на думку при згадці про спілкування із колекторською конторою. Ну є у автора...

Центр гуманістичних технологій АХАЛАР
Центр гуманістичних технологій АХАЛАР
Новий прийом заявок на останній відбір на навчання за програмою “Територія розвитку”

АХАЛАР оголошує новий прийом заявок на вже останній відбір на навчання за програмою “Територія розвитку” Програма "Територія розвитку" реалізується вже 7 років і спрямована на розвиток...

Олена Юрчук
Олена Юрчук
Про роль бізнесу в реформуванні ринку держзакупівель

Мета реформи державних закупівель зрозуміла – це прозорість використання бюджетних коштів, економія, боротьба з хабарництвом. Але, якою є роль бізнесу в сьогоднішньому та подальшому...