П'ять років роботи місцевих центрів з надання безоплатної правової допомоги
1 липня 2015 року свої двері відчинили місцеві центри з надання безоплатної правової допомоги.
На місцеві центри покладено надзвичайно обширний та відповідальний напрям роботи – надання правової допомоги в цивільних та адміністративних справах. Про те, як змінювалась та розвивалась система безоплатної правової допомоги ми запитали у директора Чернігівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Володимира Бобруйка.
Варто зазначити, що Володимир Бобруйко не просто працює в Місцевому центрі з першого дня, а і сам приймав активну участь у його створенні.
1. МЦ п’ять років тому і зараз – у чому різниця? Які зміни відбулися?
Можна відразу зазначити, що всі завдання які ми виконували п’ять років тому, ми виконуємо і зараз. Різниця полягає в тому, що значно збільшився об’єм нашої роботи. По-перше, стало звертатись більша кількість клієнтів, які потребують як надання первинної так і вторинної БПД. Розширилось коло суб’єктів права на БВПД (діти, внутрішньо переміщені особи, особи, які постраждали від домашнього насильства та інші). По-друге, якщо в перші роки діяльності Центру до надання БВПД залучались адвокати, то тепер ця функція в більшій мірі лягла на плечі працівників Центру. По-третє, не треба забувати і про значні об’єми роботи в напрямку правопросвітництва. Якщо в 2015 – 2016 роках ми людям доносили інформацію про систему, порядок і способи отримання БПД, то зараз, крім цього, ми проводимо і широку правороз’яснювальну роботу щодо діючого законодавства, порядку його застосування, прав і свобод людини. Також, з вересня 2016 року в структурі Центру почали працювати Бюро правової допомоги, завдяки яким реалізація права на БПД стала для людей більш доступнішою.
2. Про що ви подумали, коли вперше переступили поріг МЦ?
Я розумів, що на мені лежить велика відповідальність, але був щасливий від того, що маю змогу працювати в системі, яка має можливість поновлювати порушені права людей (БППД надають майже всі, а от щодо БВПД, то це стосується фактично тільки Центрів та адвокатів).
3. Чи пам’ятаєте ви найпершого клієнта, найпершу справу?
1 липня 2015 року я пам’ятаю як зараз. Як кажуть День народження Центру, перший день, з якого ми почали приймати клієнтів. Звичайно, попередньо ми розповсюдили інформацію (в т.ч. і в ЗМІ) про роботу Центру, його місце розташування, порядок надання БПД. І ось, ми знаходимося в кабінеті, чекаємо клієнтів і приблизно о 10-й годині відкриваються двері і заходять два наших перших клієнта (чоловік і дружина). Суть їхніх питань полягала в тому, що вони уклали договори банківського вкладу (депозиту), строк дії договорів закінчився, але банк (на їхні усні звернення) не хотів повертати гроші. Було підготовлено письмові звернення-вимоги до банку і в подальшому банк повернув їхні гроші. Тобто питання було вирішено в досудовому порядку.
Найперша справа, щодо надання БВПД стосувалась питання визначення додаткового строку для прийняття спадщини. Клієнт (особа з інвалідність 2 групи), у якого помер батько, не міг особисто подати нотаріусу заяву про прийняття спадщини, оскільки перебував на стаціонарному лікуванні в обласному протитуберкульозному диспансері та не міг самостійно пересуватись. В підсумку було підготовлено позовну заяву і суд виніс ухвалу визначити позивачу додатковий строк терміном у три місяці, з моменту набрання законної сили рішенням суду, для подання заяви про прийняття спадщини до нотаріальної контори.
4. Яка справа найбільше запам’яталася?
Насправді, справ, які сильно запам’яталися, дуже багато. Але найбільше мабуть запам’яталася справа щодо виселення з квартири глухонімої жінки (у якої немає свого житла і яка фактично могла опинитись взимку на вулиці) з її неповнолітнім сином. В суді тітка (власниця квартири) разом з адвокатом наполягала, що глухоніма клієнтка з сином нібито створює перешкоди у користуванні, шумить та вчиняє хуліганські дії у квартирі. Ситуація клієнтки погіршувалась тим, що тіткою було долучено до матеріалів судової справи негативна характеристика, та аркуш з підписами сусідів, що скаржились на мешканців квартири. Задля правильного вирішення справи у суді по суті працівником Центру було складено відзив на позовну заяву про виселення та витребувано довідки-характеристики з навчальних закладів та поліції, що спростовували твердження тітки та сусідів про негативну поведінку клієнтки та її сина. Після цього тітка та її адвокат відчувши, що перспективи справи складаються не на їх користь вирішили відмовитись від позову про виселення у судовому засіданні, про що була постановлена відповідна ухвала суду.
5. Які справи є найскладнішими?
Важко відокремлювати справи на найскладніші та легкі. Оскільки всі справи зачіпають законні права людей. Це і справи які стосуються відшкодування матеріальної, моральної шкоди, поновлення на роботі, усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою, розірвання договору, визнання права на користування житловим приміщенням та інші. Проте, справи які стосуються прав та інтересів дітей є найскладнішими. Важко в судовому засіданні, в якому розглядається питання щодо сплати аліментів, чути від батька дітей (який не займається їх вихованням і жодної копійки їм не надає на утримання) що він не буде сплачувати аліменти, тому що у нього нічого не має, він не працює і не може працевлаштуватись, а на справді їздить працювати за кордон, а право власності на автомобіль та квартиру реєструє на близьких осіб. Навіть, якщо йому в майбутньому і заборонять виїзд за кордон за несплату аліментів, він все-одно буде шукати всі шляхи щоб їх не сплачувати. А в підсумку страждають діти.
6. Яка у вашому МЦ була максимальна кількість клієнтів за один день?
Щодня у нас двері в Центрі постійно відкриті для всіх і менше 10 клієнтів до нас не звертається. А одного дня, до нас звернулося 37 клієнтів (це показник без врахування роботи Бюро) і на даний час це наш рекорд, який я думаю найближчим часом ми поб’ємо.
7. Яка максимальна кількість справ була в одного клієнта?
У нас є один клієнт, який звертався до Центру п’ятдесят разів з зверненнями про надання БВПД. Відразу зазначу, що це клієнт, якого знають майже всі працівники судів, органів поліції, прокуратури нашого міста. Але думаю, що у кожного Центру є такі клієнти.
8. Чи приходять до МЦ клієнти поспілкуватися «про життя», не маючи нагальних правових проблем?
Так, звичайно. До Центру приходять клієнти не тільки для вирішення своїх правових проблем, але і поспілкуватися «про життя». І це стосується не тільки клієнтів, які вперше звертаються до Центру, але і клієнтів, якім вже надавалась БПД і які раді нас бачити завжди.
9. Які у вашому МЦ склалися традиції? Чи є «талісман» або «ритуал» щоб день пройшов вдало?
Традицією нашого Центру є те, що ми кожного року святкуємо День народження Центру, на якому згадуємо яскраві моменти роботи, обговорюємо цікаві ситуації. Також, щороку відзначаємо День юриста, на якому постійно заохочуємо найкращих працівників. Крім того, приймаємо участь в спартакіаді працівників системи БПД Чернігівської області.
10. Що в жодному разі не будете говорити клієнту?
В жодному разі я не буду казати клієнту ті слова, які можуть його засмутити. Майже всі клієнти, які звертаються до нас вважають, що вони праві і закон на їхньому боці. Але звичайно є випадки, коли це не так. Хоче клієнт безоплатно отримати від сільської ради земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 3-ри гектари, але Земельний кодекс України дозволяє отримувати цю ділянку площею не більше 2-х гектарів. Або чоловік вважає, що під час шлюбу він працював і саме за його кошти придбали будинок, тому і будинок повинен бути його. Але ми знаємо, що майно набуте за час шлюбу, належить чоловікові і дружині на праві спільної сумісної власності, тому і будинок буде ділитися навпіл і т.д. Тому треба клієнту обґрунтовано, посилаючись на норми чинного законодавства роз’яснювати і доводити, що в даних випадках їхня думка не підкріплюється нормативно-правовими актами та судовою практикою. В зв’язку з цим я часто наголошую, що працівники Центру не тільки юристи, але ще й психологи!
11. Які відносини склалися з місцевою владою та громадськими організаціями? Як вони змінювалися за ці 5 років?
Я впевнено можу сказати, що відносини з місцевою владою та громадськими організаціями у нас одні з найкращих. Завжди представники місцевої влади, громадських організацій з нами погоджуються в проведенні спільних заходів спрямованих на підвищення правосвідомості громадян, реалізації спільних планів. І протягом п’яти років відносини тільки зміцнюються.
12. З адвокатами, переважно, суто ділові стосунки чи за багато років стали дружніми?
Звичайно, що за багато років стосунки з адвокатами у нас стали дружніми. Адвокати – це наші друзі, які не тільки надають БВПД, а і з якими ми проводимо спільні правопросвітницькі заходи, вирішуємо складні правові питання. Також, для нас є великою честю привітати адвокатів з Днем адвокатури і подякувати їм за роботу та тісну співпрацю.
Довідково.
Завданням Чернігівського місцевого центру з надання БВПД є забезпечення доступу громадян до безоплатної правової допомоги.
Безоплатна правова допомога – правова допомога, яка гарантується державою та повністю або частково надається за рахунок коштів Державного бюджету, місцевих бюджетів та інших джерел.
Відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу», існує первинна правова допомога та вторинна правова допомога.
Безоплатна первинна правова допомога (БППД) включає в себе такі види правових послуг: надання правової інформації, консультацій і роз’яснень з правових питань; складення заяв, скарг, інших документів правового характеру (крім процесуальних); надання допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правової допомоги та медіації.
Право на БППД мають усі особи, які перебувають під юрисдикцією України.
Безоплатна вторинна правова допомога (БВПД) включає такі види правових послуг: захист; здійснення представництва інтересів осіб в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами; складення документів процесуального характеру.
Право на БВПД мають категорії осіб, які визначені Законом України «Про безоплатну правову допомогу» та іншими законами України.
(Оновити зображення коду)