Новели тендерного законодавства: кількість перевірок закупівель контролюючими органами збільшилася в рази | Події і коментарі

Новели тендерного законодавства: кількість перевірок закупівель контролюючими органами збільшилася в рази

Майже половину договорів було розірвано за наслідками перевірки Державної аудиторської служби  в Чернігівській області (далі- ДАСУ) в січні - лютому 2019, ще майже до половини договорів було внесено зміни в тендерну документацію. Це на порядок більше, ніж за аналогічний період минулого року.  Передусім це пов'язано зі змінами законодавства, яке розширило повноваження контролюючих органів. Крім того, сьогодні ДАСУ набагато ефективніше реагує на звернення громадськості щодо виявлених порушень тендерної документації.

Ще з 27 січня 2018 року набрав чинності Закон від 21.12.2017 № 2265-19 «Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" та деяких інших законів України щодо здійснення моніторингу закупівель». Тепер Державна аудиторська служба та її територіальні органи отримали повноваження щодо моніторингу публічних закупівель на всіх стадіях закупівлі: від оголошення до укладення договору та під час його виконання. Такі перевірки дають змогу швидко впливати на усунення правопорушень. Наскільки ефективно працює такий моніторинг в Чернігівській області та які порушення він виявляє - далі в матеріалі.

Як працює ДАСУ в Чернігівській області

Як показують дані сайту clarityproject з січня 2019 року по лютий 2019 Північним офісом Держаудит служби  було завершено моніторинг по 121 процедурам закупівель області, у 119 з них були виявлені порушення закону (в деяких одразу по декілька),  лише по 2 процедурам порушень не знайдено.

Основними порушеннями, які виявило ДАСУ під час перевірок закупівель у Чернігівській області були:

  • порушення законодавства в частині складання тендерної документації та/або внесення змін до неї - 56 закупівель.;
  • порушення законодавства в частині неоприлюднення, несвоєчасного оприлюднення інформації на веб-порталі Уповноваженого органу - 36 закупівель;
  • порушення законодавства в частині визначення предмета закупівлі - 18 закупівель;
  • порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель- 15 закупівель;
  • порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі - 12;
  • порушення законодавства в частині розгляду та/або відхилення (не відхилення) замовником тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій) - 3 закупівлі;
  • порушення законодавства в частині укладання договору про закупівлю -1 процедура.

Основні види порушень.jpg

Чи співпрацює ДАСУ у Чернігівській області з громадськими організаціями та ЗМІ?

Однією з новацій внесених змін до Закону   є підстави, за  яким ДАСу  може проводити моніторинг. Тепер процедура перевірки закупівель може буде проведена на основі публікації в ЗМІ про порушення законодавства в сфері публічних закупівель, а також за інформацією, отриманою від громадських об’єднань, які здійснюють громадський контроль закупівель.

Оскільки Центр політичних студій та аналітики постійно проводить моніторинг публічних закупівель щодо наявності правопорушень, за січень -лютий 2019  нами було направлено скарги до Північного офісу ДАСу по 7 -ми процедурам закупівель. Вони  стосувалися неправомірного обрання замовниками процедури закупівель (прямі договори замість відкритих торгів). За всіма скаргами було проведено моніторинг та усунуто порушення замовниками. Тож, поки що, ДАСУ в Чернігівській області належним чином реагує на подібні звернення.

Наслідки перевірок

За результатами проведених перевірок органами ДАСУ в Чернігівській області: 58 замовників відмінили процедури закупівель для усунення порушень,  в 47-ми процедурах було внесено необхідні зміни в тендерну документацію, 11 договорів на загальну суму більше 5 мільйонів гривень було розірвано. У 3 випадках замовник так і не усунув правопорушення.

Результати перевірок ДАСУ.jpg

Отже, тепер замовникам треба бути більш прискіпливими у дотриманні законодавства при складанні і оголошенні закупівель, адже помилка може привести до відміни закупівлі або ж розірванню вже укладеного договору, що негативно впливає, в першу чергу, на кінцевого споживача закупівлі.

Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) - найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією. Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).